Na výrobcích značky "Besser Bio" mne zaujal "retro" design využívající dřevorytiny navozující dojem staré tradice a čisté přírody.
Zcela jiný a také jasně odlišný design ve stylu "naivního" malířství pak nesly některé sýrařské výrobky známé bio mlékárny Söbbeke patřící od roku 2013 do francouzské sýrařské skupiny SAVENCIA. V jogurtech nabízel zástupce Söbbeke k degustaci druhy s nižším obsahem cukru, jak velí trend doby. Nebyly vůbec špatné! Ale jelikož souběžně nabízeli k ochutnání i smetanové jogurty s původním obsahem cukru, vnímaný rozdíl v chuti byl skutečně významný. Samozřejmě je jasné, v čí prospěch :-)
Biokäserei Wohlfart vystavovala vedle polotvrdých sýrů z kravského a kozího mléka také nakládané kostičky bílého i čerstvého sýra s různým barevným kořením, mozzarellu ve tvaru solidních bochánků i rolád. Výrobek růžové barvy balený v dóze sice připomínal malinovou zmrzlinu, ale ve skutečnosti se jednalo o čerstvý sýr s červenou řepou a křenem. Škoda, že přítomný italský sýrař byl plně zaujat živou konverzací se svou krajankou a nebyla možnost ochutnat.
Nepřehlédnutelný stánek měla firma Andechser Mölkerei se svým širokým sortimentem čerstvých bio mléčných výrobků - je koneckonců jejich největším výrobcem (spolu se Söbbeke by tyto dvě firmy měly hodně přes 50% podílu na německém trhu bio jogurtů, bio ovocných tvarohů a bio mléčných nápojů). Jako novinku prezentoval Andechser velké balení některých ovocných jogurtů (500g sklenice), ale mne spíše zaujala příchuť květů černého bezu u jogurtů a u ovocných tvarohů sezónní příchuť květů černého bezu a limetky. Hlavním heslem firmy Andechser - nejen na veletrhu - je: "Pojďme do zelené". A na tomto mottu má vystavěny jak nové webové stránky, tak propagační materiály - vše ve vzájemném souladu.
Holandská firma Bastiaansen vystavovala široký sortiment sýrů z kravského i kozího mléka. U vybraných sýrů použila v designu výraznou personalizaci. Nejen zajímavě prezentovala svoje producenty mléka na plakátech stánku, ale zobrazila je i přímo na obalech sýrových bochníků a jejich jména zařadila do názvu sýra.
Nebylo možno opominout stánek výjimečné bulharské společnosti Kondov, která se poměrně brzy po svém založení stala úspěšným exportérem bulharských bio sýrů z kozího, ovčího i kravského mléka.
Exportuje přes 90% své výroby do mnoha zemí světa. Samozřejmě musela investovat hodně do balení a vysokého hygienického zabezpečení ve výrobě, ale díky tomu může exportovat výrobky s následující trvanlivostí: bílé sýry ve slaném nálevu (ovčí, kozí i kravské) s trvanlivostí 18 měsíců (při teplotě +2 až +6°C) ve vakuovém balení 1150g, 200g, 400g a 1kg, vaničkách 800g, 900g a 1kg a plechovkách 15kg; kaškaval (ovčí a kravský) 12 měsíců při teplotě +2 až +6°C ve vakuovém balení 150g, 200g, 300g, 1kg a 6kg; goudu (ovčí a kozí) 12 měsíců při teplotě +2 až +6°C ve vakuovém balení 150g, 200g, 400g, kulatý formát 1kg a 5kg a hranatý formát 3kg a 1,5kg; čerstvý kozí sýr přírodní, s bylinkami, s česnekem anebo s oreganem s trvanlivostí 4 měsíce (při teplotě +2 až +6°C) ve vakuovém balení 100g a 500g; máslo kozí a kravské s trvanlivostí 6 měsíců (při teplotě +2 až +6°C) ve vakuovém balení 125g a 250g; a nakonec zamražený čerstvý sýr (kozí, ovčí i kravský) s trvanlivostí 18 měsíců (při teplotě -18 až -20°C) ve vakuovém balení 2x 10kg.
Francouzská společnost Vitafrais přišla na jiný koncept. Vymyslela značku "Lait Plaisirs", kterou propůjčuje vybraným výrobcům prestižních sýrů s označením A.O.C. po celé Francii, kteří však dotyčné sýry vyrábějí z bio mléka. Sýr pak nese jak svůj původní prestižní název (např Roquefort, Cantal, Comté, Brie de Meaux, Neufchâtel, Camembert de Normandie apod.), tak i značku "Lait Plaisirs" v jednotícím designu. Výrobci sami balí a prodávají svoje výrobky, centrála jim pomáhá s prezentacemi obchodům a marketingem. Zástupce firmy mně doslova vnutil k ochutnání jemný sýr s bílou plísní Neufchâtel z nepasterovaného mléka. Sýr měl plnou smetanovou a silnou chuť - lahoda.
Zastavila jsem se také u amerického stánku Organic Valley. Tato značka zastřešuje produkty ekologických zemědělců z USA. Družstvo Organic Valley původně vzniklo v roce 1988 pod názvem CROPP v jihozápadním Wisconsinu k podpoře odbytu výrobků několika rodinných farem. Brzy přijalo značku Organic Valley a rozrostlo se ve velký byznys: jeho členy je dnes 1800 farmářů z 32 států a třech kanadských provincií, kteří provozují ekologické hospodaření. Jejich výrobky pod značkou Organic Valley jsou prodávány ve všech 50 státech USA, dále v Kanadě, v Číně, Japonsku a 22 dalších zemích. Jak ukazuje nápis na bio másle, deklaruje, že pochází od krav chovaných na pastvinách a že se při jeho výrobě nepoužívají antibiotika, syntetické hormony, toxické pesticidy a GMO. Tyto deklarace jsou pak i na dalších mléčných výrobcích této značky. Pod značkou Organic Valley nalezneme také výrobky sledující trend vysokého obsahu bílkovin, např. mléka balená do malých lahviček. Mléko s názvem "Organic Fuel", tedy něco jako "Bio Palivo", obsahuje 26g bílkovin. Já jsem ochutnala mléko nazvané Organic Balance s 16g bílkovin, jehož chuť byla velmi dobrá, jemná, opravdu vyvážená. Na dotaz, jakým způsobem dosahují vyššího obsahu bílkovin, zněla odpověd: "Naprosto přirozeně, ultrafiltrací."
A ještě rychlá odbočka ke stánku další rakouské firmy - Kärtnermilch. Kromě tradiční značky Bio+ a dalších totiž vystavovala v širokém sortimentu i výrobky pod značkou "Bio Wiesen Milch", tedy "Bio luční mléko" s pěkným přírodním lučním designem ideálně sladěným s názvem značky. Propagační materiály s argumenty podtrhují význam jednotlivých bodů, ale jsou jen doprovodem. Maximum komunikace k zákazníkům (obchodníkům i spotřebitelům) dělají samotné obaly. Bravo.
Z návštěvy rozsáhlé expozice novinek lze vysledovat několik současných trendů:
1) silný trend náhražek mléka - jak tekuté resp. hotové nápoje na bázi sóji, mandlí, ovsa a dalších rostlinných zdrojů, tak i proteinové nápoje v prášku určené k rozpuštění ve vodě (již nejen ze sóji, ale např. i z dýňových, slunečnicových a jiných semínek) a také náhražky jogurtů, másla a sýrů
2) trend veganství a výrobků pro vegany - s výše uvedeným související
3) pokračující móda "superfoods"
4) více práškových směsí pro rychlou přípravu nutričně bohatých nápojů jako náhražek jídel (a to včetně superfoods a dokonce i smoothies: namísto čerstvě vymačkané šťávy z ovoce tu máme ovocný prášek, stačí dolít vodou, zatřepat a je to! - co na to asi říká hnutí "slow food")
5) pokračující trend (všude) "bez": bez cukru, bez tuku, bez laktózy, bez mléka, bez lepku, bez ... (ale v konečném efektu často "bez chuti")
Několik mléčných výrobků se přeci jenom na stánku inovací prezentovalo, ale o žádné převratné objevy nešlo. Snad jen Andechser Molkerei zde v souladu s posledním trendem "proti cukru" představila jako novinku dva ochucené jogurty se sníženým obsahem cukru (-38%) a dosáhla tak deklarovaných celkových 8,4g sacharidů a z toho 7,9g cukru ve 100g výrobku. Mlékárna Söbbeke pak zde vystavila smetanový jogurt s malinami bez aromat.
Tyčinku typu Kinder Milschschnitte, ale s názvem "biomilch-snack" a s pěkně vypadající dětskou značkou "my little cow cow" bych spíše zařadila do cukrovinek. Ikdyž atraktivní design a značka pro děti by mohly dojít ocenění.
Cenu inovací ve skupině čerstvých výrobků nakonec získalo Cappuccino - "kávový nápoj s plnotučným mlékem" a s bio kávou s označením fair trade od mlékárny Schrozberger Milchbauern.
Co říci na závěr? Vezmeme-li v úvahu současnou "invazi" výrobků pro vegany v zahraničí, čím dál agresivnější propagandu veganských aktivistů proti mléku i u nás a všeobecně rostoucí množství náhražek za mléčné výrobky, u nichž je prezentováno jako plus, že mléko vůbec neobsahují, kdo jiný, než právě ekologičtí zemědělci a zpracovatelé bio mléka by měl nejvíce hájit odpovědnou produkci mléka - pro naši zdravou výživu i péči o krajinu. Zejména v sousedním Německu a Rakousku je možné pozorovat dostatek inspirativní komunikace ke spotřebitelům. Z těchto příkladů bychom se měli poučit a inspirovat pro lepší a zejména pozitivní komunikaci přínosů mléka v České republice.
Převzato z Mlékařských listů