V polovině července proběhla tiskem zpráva, že po devíti letech skončil obchodní
spor, který byl největší a nejdelší, jaký se kdy u nás udál.
Soud rozhodl, že sýr s názvem Smetanito neklame zákazníky a neparazituje na značce Apetito. Podle Úřadu průmyslového vlastnictví si spotřebitel nemůže obě značky splést. Mají prý natolik odlišný vzhled a název, že jsou dostatečně rozeznatelné.
Tomuto rozhodnutí předcházel ještě jiný spor, kde také hrál hlavní roli sýr Apetito.
Sýr s tímto názvem se začal vyrábět v roce 1973 v národním podniku Lacrum Brno, v tavírnách Želetava a Hodonín. V rámci privatizace koupila každou tavírnu jiná francouzská společnost. Hodonín vlastní společnost TPK, která patří francouzskému koncernu Bongrain. Tato společnost si zaregistrovala ochrannou známku na Apetito 14. 9.1993. Ve výrobě tohoto sýra pokračovala i Želetava, patřící společnosti Fromageries BEL, která působí v Čechách pod názvem BEL sýry Česko. Protože si nezajistila registraci názvu včas, neměla právo značku Apetito používat, proto přidala do názvu jedno písmeno a její sýr se jmenoval Apetitto. Tento název si zaregistrovala 11. 1. 1994. Držitel ochranné známky se s tímto upraveným názvem konkurence nesmířil a soud želetavské sýrárně používání tohoto názvu zakázal. Proto BEL v září 2005 přejmenoval sýr na Smetanito. Ze začátku bylo na obalech Smetanita uvedeno: dříve Apetito. S tím se samozřejmě firma Bongrain nemohla smířit a tento údaj Želetava musela stáhnout.
Obal Smetanita je bezesporu podobný Apetitu a majitel ochranné známky proti této podobnosti protestoval. Předmětem sporu byla zvláště koncovka -ito, která údajně tyto dva sýry spojovala a mátla spotřebitele. Spor se dostal několikrát k soudu a podklady pro soud připravoval Úřad průmyslového vlastnictví. Z jeho posudku stále vyplývalo, že názvy si spotřebitel nemůže splést, protože název Smetanito evokuje chuť smetany. Naproti tomu Apetito je cizojazyčné vyjádření chuti k jídlu. Koncovka -ito je u potravinářských výrobků prý běžná (např. FITO, DEVITO apod.). Spor o značky vnímali i spotřebitelé. Podle jednoho z průzkumů uvedlo 37% respondentů, že kupuje Apetito, o sporu slyšelo 55% a jen 5% spotřebitelů se jím dalo ovlivnit. Dotazovaní spotřebitelé dávali v 67% přednost Apetitu, 33% Smetanitu.
Ze sběratelského hlediska jsou oba názvy velmi zajímavé. Měnily svůj grafický vzhled, probíhají u nich časté marketingové akce a dokonce se vyráběly i jinde, než ve dvou uváděných sýrárnách Hodonín a Želetava. Můžeme si je připomenout alespoň zlomkem variant etiket, které se od sedmdesátých let minulého století podařilo ve sbírce LAKTOS COLLECTION zachytit.
První obaly Apetito byly v obou tavírnách shodné. Apetito ve svých začátcích bylo
vysokotučným sýrem se sušinou 52% a tukem v sušině 70%. Tím se řadil k dalším
sýrům této kategorie - Lipnu a sýru 70% z Pribiny. Sýr byl v porcích 50 a 60 g balen
do krabiček buď jednotlivě (Lipno), po dvou (70% Pribina) a třech kusech (Apetito).
První obaly Apetita také dokládají cenu - 6,60 Kč za 180 g. Mimo uvedené tavírny,
které Apetito vyráběly v 90. letech, se tento sýr vyráběl ještě ve Velkém Valtínově
se značkou PROM Klatovy se sídlem v Klatovech, později v Roztokách u Prahy.
PROM byl většinový vlastník TPK Hodonín i Velkého Valtínova. Skupina se jmenovala
Českomoravské mlékárny, vlastníky byli pánové Lyerové a Ing. Zeman, ředitel
mlékárny v Plzni. Na etiketách PROM bylo uvedeno, že sýr se vyrábí podle
receptury PN-PROM 01 - 93, u ostatních výrobců to byla norma ON 57 1301. Nutriční
hodnoty zůstaly stejné, jako v původní receptuře. Měnilo se i balení - Apetito
se dostávalo na trh v kulatých krabičkách 227g / 8ks (PROM) a 200g / 6ks (Velký
Valtínov).
Firmu TPK koupila francouzská společnost Bongrain v roce 1999 a na etiketách
s motivy TPK se objevil červený zvoneček jako registrovaná známka.
V roce 2003 byla výroba ve Velkém Valtínově ukončena a výroba přešla do Hodonína,
později i do závodu Bongrain v Novom Meste nad Váhom. Údaje o výrobci se
postupně přesunuly z horní etikety na boční nebo spodní části krabiček a není možné
přesně určit výrobní závod. Po zavedení EURO čísel Hodonín měl značku CZ 6154
a N. Mesto nad Váhom SK OO2.
V Želetavě a částečně v Michalovcích vyráběla společnost BEL Sýra Česko
APETITTO do roku 2005 a tímto rokem můžeme tuto značku sýra u tohoto výrobce
opustit.
U společnosti BONGRAIN pokračovala výroba Apetita úspěšně dál. Velký význam
mělo doplnění názvu o Super Cremo - ještě smetanovější. Sýr APETITO měl celou
řadu promočních akcí jak v České republice, tak na Slovensku. Např. akci s podporou
velikonočního prodeje připravila agentura ARKADIA v roce 2010. V témže roce
proběhla akce "Jeďte, kam vás srdce táhne", ve které byla uvedena nová příchuť
lesní houby. Byla celá řada dalších akcí, např. "Sbírejte a získejte slevu", "Sbírejte
originální kuchařky", "Letadla", "Rebelka", "Magnetka!", "Mazaná rodinka".
V průběhu let se vyrábělo APETITO s celou řadou příchutí a obalů. Vedle APETITA
klasik smetanová to byla příchuť šunky, s hermelínem, s nivou, s bylinkami, salámem,
se sníženým obsahem tuku, s ementálem, uzeným sýrem a jogurtem. Charakteristika
sýra byla doplňována výrazy např. "plná chuť" nebo "nadýchaná". Celá
řada Apetita se rozrostla o Apetito Béďa tvarohový a smetanový a Apetito Prima
křup.
Postupně se měnily i nutriční hodnoty Apetita tak, jak byly uplatňovány nové receptury
a příchutě. Třeba nízkotučný sýr Linie měl sušinu 32% a 28% tuk v sušině.
U ostatních druhů je uváděna sušina 39 nebo 41% a 53% t.v.s.
V každém případě je sýr Apetito výjimečný - je to sýr s historií, s příběhem a publicitou.
Jeho postavení na trhu je významné a má všechny předpoklady pro to, aby
významné zůstalo. V jednom textu není možné uvést všechny typy balení a zachytit
vývoj značky. Ale je dobře, že sbírky zachycují alespoň jejich část.
Převzato z časopisu Klubu sběartelů kuriozit Sběratel.